Renoveringen av Rörviks skola närmar sig

Att Rörviks skola har renoveringsbehov är väl känt, både hos personalen på skolan och hos politiker och tjänstemän i Sävsjö kommun. Detta har föranlett en omfattande utredning som inom kort redovisas för politiken.
”Det finns en tydlig vilja sedan flera år att renovera och utveckla skolan i Rörvik men tyvärr har vi varit tvungna att prioritera andra delar av verksamheten. Nu står Rörviks skola näst på tur i raden av stora satsningar i Sävsjö kommun”, säger barn- och utbildningsnämndens ordförande, Fredrik Håkansson.
Sävsjö kommun var en av de kommuner i landet som tog störst ansvar under flyktingtillströmningen de gångna åren och har samtidigt upplevt en ökad inflyttning av nya familjer. Detta har föranlett en rad stora satsningar, där skolor och förskolor byggts till i varje tätort i kommunen på senare år. Samtidigt har politikerna behövt prioritera för att klara ekonomin och de lagkrav som finns där man är skyldiga att tillhandahålla en förskoleplats till en sökande inom fyra månader. I den prioriteringen har åtgärder på flera förskolor hamnat högst men nu står alltså Rörviks skola näst på tur. Sedan förra året pågår en projektering som nu är inne i slutfasen.
På tisdag nästa vecka, den 2 april, ska fastighetsägaren Sävebo föredra sin utredning för kommunstyrelsen och barn- och utbildningsnämndens presidium, där man väntas redovisa vilka åtgärder man identifierat på Rörviks skola.

”De behov som personalen på Rörviks skola idag redogjort för i media tar vi på största allvar och det känns mycket positivt att vi nu närmar oss en fas där vi kan vidta åtgärder”, säger Stefan Claesson, barn- och utbildningschef i Sävsjö kommun.

Vid frågor kontakta:
Stefan Claesson, barn- och utbildningschef, 0382-152 00