Lyssna på sidan Lyssna

Ett historiskt spadtag togs för Rörviks nya skola

Publicerad:

Idag, onsdagen den 20 oktober, togs det första spadtaget för Rörviks nya skola. Cirka 250 elever och medarbetare på skolan, politiker och tjänstemän samt media fanns på plats för att fira.

Det är en glädjens dag i Rörvik och hela Sävsjö kommun. Skratten och applåderna avlöste varandra när det första symboliska spadtaget togs strax efter klockan 13.00. Kommunstyrelsens ordförande Stefan Gustafsson (KD) inledde med några ord, följt av barn- och utbildningsnämndens ordförande Fredrik Håkansson (KD) och barn- och utbildningschef Martina Arvidsson. Rektor Karin Karlsson hade hissat flaggan dagen till ära och alla bjöds på en glasstrut.

När Fredrik Håkansson, Karin Karlsson och Rickard Dybelius från entreprenören Brantås Bygg AB hade tagit det första spadtaget var det många barn och ungdomar som ville testa att ta ett eget spadtag och fira byggnationen. Flera blev intervjuade av media och glädjen över en ny skola kunde ingen ta miste på.

Skolan i Rörvik är en av de största investeringarna som gjorts i Sävsjö kommun genom tiderna. 100 miljoner kronor har avsatts till byggnationen som väntas stå klar under 2023.

Fredrik Håkansson (KD), barn- och utbildningsnämndens ordförande, Karin Karlsson, rektor och Rickard Dybelius från entreprenören Brantås bygg AB, tog ett första symboliskt spadtag tillsammans.