Lyssna på sidan Lyssna

Sofie Karlsson hade sin sista arbetsdag på redaktionen i Sävsjö i torsdags.

Hall Medias sista lokalt stationerade journalist tackade för sig

Publicerad:

I torsdags lämnade Sofie Karlsson sitt arbete som fast stationerad journalist på Smålands Dagblads redaktion i Sävsjö. Därmed har Hall Media satt punkt för en lång journalisitisk tradition i Sävsjö kommun.

Sävsjö kommuns ledning har, sedan Hall Medias besked om nedläggning av lokalredaktionen i Sävsjö, kämpat för att få mediekoncernen att ändra sitt beslut. Bland annat har en uppmärksammad skrivelse gjorts till Hall Medias ledning där man ber dem att ompröva beslutet, med hänvisning till medias viktiga roll i en demokrati.

Hall Medias ledning har sagt att man kommer att fortsätta att bevaka vår kommun även efter övergången till en länstidning, men att det inte kommer finnas kvar en lokalredaktion i Sävsjö. Istället kommer en journalist utgå från redaktionen i Vetlanda.

Under torsdagen, som var journalisten Sofie Karlssons sista arbetsdag, gjorde kommunstyrelsens ordförande, Stefan Gustafsson (KD), ett besök på lokalredaktionen tillsammans med kommunikationschefen Pierre Klasson. Syftet var att uppmärksamma och dokumentera stängningen av redaktionen.