Valborgstal med Stefan Gustafsson

Det rådande läget med corona gör att valborgsfirandet inte blir som vanligt i år. Kommunstryrelsens ordförande Stefan Gustafsson ger här sitt vårtal via en film från Hembygdsparken i Stockaryd i stället för vid en brasa och uppmuntrar alla invånare att hålla ut, hålla avstånd och se det vackra och positiva i vårens ankomst.

Stefans Gustafssons vårtal till Sävsjö kommun

Vänner,
Valborgsmässoafton uppmärksammas i hela vår kommun och runt om i Sverige att våren är här! Vårens ankomst är verkligen något att fira. Vi gläds åt ljuset och värmen och njuter av att naturen väcks till liv. Med våren kan vi vara mer ute och vi får fler tillfällen att mötas som människor.

I min roll som kommunalråd har jag på valborgsmässoafton genom åren varit med och hållt flera tal på valborgsfiranden runt om i vår kommun. Jag har varit med och delat glädjen och gemenskapen i de fina arrangemang som år efter år ordnas av engagerade människor och föreningar. Men just denna valborgsmässoafton är allt annorlunda för dig, för mig och för oss alla. Vi har på grund av ett förfärligt coronavirus hamnat mitt i en av de största utmaningar som vi haft i vårt land och utöver hela världen. Det här påverkar oss i vår kommun nu och ett bra tag till framöver.

Just denna Valborg är det därför extra viktigt att vi står upp för det som är förknippat med just våren. Vi behöver påminnas om allt det positiva som sker när dagarna blir längre och solen ger oss värme och ljus. Det är nu denna vår också viktigare än någonsin att lyfta fram att vi i vår kommun håller ihop och vi står upp för hopp och framtidstro, för gemenskap, det som är vår kommuns styrka.

Vi i vår kommun klarar även de tuffaste utmaningar genom att vi håller ihop, genom att vi ställer upp för varandra och genom att vi uppmuntrar människor omkring oss. I Sävsjö kommun står vi tillsammans. Vänner, Nu behöver vi verkligen visa att vi bryr oss om varandra.

Vi behöver tänka lite extra på våra äldre. Äldre som längtar efter gemenskap med nära och kära, men det går nu inte mötas som innan. Som person i någon riskgrupp är det också ensamt och isolerat att under lång tid inte kunna umgås med andra som man brukar. Ring gärna en extra signal eller kanske koppla upp ett videomöte eller skicka ett meddelade. Det betyder så mycket om vi fortsätter att hålla kontakten och behåller våra goda relationer även om det nu får ske på andra sätt och utan fysiskt möte.

Men vi behöver i dessa tider också tänka på andra som är utsatta. Jag känner för min del en oro just nu för våra barn och ungdomar som den här sommaren inte kommer att få samma möjligheter till sommarjobb och aktiviteter som tidigare. Vi som föräldrar, vi som kommun, företag och föreningar behöver fundera över vad vi kan göra för att bidra till att våra unga ska få något bra att göra den här våren och sommaren.

Vi som bor i vår kommun behöver också lite särskilt tänka på att stödja våra butiker, mat- och fikaställen, kulturutövare och företag. Vi vill ju att dessa ska klara sig och finnas till vår glädje också efter att den här perioden av coronakris är över.

Jag vill också passa på att rikta ett stort tack till alla som nu gör fantastiska insatser i vår kommun. Vi har en kommunal personal som i alla verksamheter göra stora insatser. Det är klart att ett alldeles särskilt tack vill jag ge till alla er som sliter och gör ett fantastiskt jobb i vård och omsorg! Jag vill också säga tack till våra företag, kyrkor och föreningar, till PRO och SPF för era insatser just nu. Det är så betydelsefullt att vi har ett civilsamhälle som ställer upp skapar gemenskap och gör praktiska insatser i en tid som denna!

Vi har just nu denna valborgsmässoafton ett ganska lugnt läge och så vitt jag kan bedöma är det ganska få som är coronasmittade i vår kommun. Men det finns förstås också människor här som har det jobbigt med sjukdom och som är smittade. Framöver är det troligt att vi kommer få en ökad smittspridning också här i vår kommun Jag vill därför ni alla ska veta att även om läget är relativt lugnt just nu kan det förändras under kommande dagar. Men du kan vara helt säker på att vi i Sävsjö kommun är väl förberedda även när det blir tilltagande smitta också här.

För att vi ska fortsatt klara oss bra har vi alla ett stort ansvar. Det är vår skyldighet att vara uthålliga i att noga följa de tydliga rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten om hygien och fysisk distansering. Då kommer vi klara oss nu och framför på ett bra sätt.

Vänner,
Nu är det vår! Tillsammans går vi mot ljusare tider och mot värme. Jag vet att vi i Sävsjö kommun och boende här kommer att få goda tider framöver om vi fortsätter att hålla ihop. Ta nu med er under fina vårdagar vikten av att vi värnar goda relationer, är uthålliga och bryr oss om varandra. Ta med er hur viktigt det är att vi ger uppmuntran och visar tacksamhet till alla de som gör stora insatser i tider som dessa.

Med de här orden önskar jag dig och alla i vår kommun en fin vår och sommar.
Vänner, även om det tidvis kan vara tufft så kom ihåg att vi i Sävsjö kommun vi håller ihop.
TILLSAMMANS!

Stefan Gustafsson