Rapport från kommunstyrelsen 20 oktober

Kommunfullmäktiges beslut att köpa det före detta stadshotellet i Sävsjö blev ett av de ärenden som diskuterades på kommunstyrelsens sammanträde den 20 oktober. Kommunens utvecklingsavdelning fick uppdraget att ordna med ett snabbt övertagande och planering för verksamhet i fastigheten.

På sammanträdet medverkade även socialchef Linda Björk som redovisade de tuffa utmaningar som finns, dels vad gäller att öka andelen heltidstjänster och dels vad gäller framtidens utmaningar inom omsorgen om äldre. Det beslutades att denna information ska delges kommunfullmäktige.

Kommunstyrelsen gick igenom underlag och förutsättningar för budgetbeslutet som ska tas i nästkommande kommunstyrelse avseende drift, investeringar och taxor. Det är nu upp till de politiska partierna att sammanställa sina budgetförslag.

– I övrigt fick vi under sammanträdet en bra information från IM-hemmet. De berättade om hur de tack vare ett Idéburet offentligt partnerskap (IOP) med Sävsjö kommun kan göra ett framgångsrikt arbete för integration, säger Stefan Gustafsson (KD), kommunstyrelsens ordförande.

På agendan fanns också en rad motioner och medborgarförslag. Det beslutades att ge bidrag till belysning av det nya allaktivitetsområdet i Vrigstad och att ordna en ny parkering vid Sävsjö fritidsområde.

Läs mer i bilagan med alla beslut i kommunstyrelsen 20 oktober Pdf, 110.9 kB.

Vid frågor kontakta:

Stefan Gustafsson, kommunstyrelsens ordförande