Bill och Fia mottog kulturpriset 2020

Fia och Bill Strachal mottog kulturpriset 2020. Här flankerade av kultur- och fritidsnämndens ordförande Susanne Sjögren och Per Danielsson, ordförande i kommunfullmäktige.

Bill och Fia Strachal är mottagare av Sävsjö kommuns kulturpris 2020. Deras underhållning från frukostbordet i våras gjorde intryck.

– Vi är överlyckliga och hedrade. Vi visste att priset fanns men har aldrig sett oss som mottagare. Det är ett erkännande, säger de.

127 morgnar i rad under vårens pandemivåg satte sig makarna Strachal vid köksbordet med gitarren och spelade och underhöll sin publik digitalt. Med tiden blev det uppenbart för dem att insatsen betydde mycket för följarna.

– Vi gjorde det först för vår egen skull. Det fanns inga spelningar live, allt var inställt. Vi behövde få utlopp för vår musikalitet och hade behov av att möta vår publik, det bubblade inom oss. Sedan märkte vi att det betydde mycket för många människor som var ensamma. Vi fick flera brev, berättar de.

Musiken var viktig men både Bill och Fia tror att den ibland kom i andra hand för följarna:

– Det man ville se var smågnabbet och pratet mellan oss. Plötsligt klev hunden eller ett av barnen in i bild. Den privata sfären blev exponerad och det gillade nog folk att se. Att vi spelade en låt var förstås också uppskattat, säger Bill.

Plötsligt började det strömma in låtönskningar från följarna.

– Vi kände verkligen att vi hade direktkontakt med dem som tittade. Det fick oss att börja sjunga och spela helt nya låtar, ibland på andra språk. Det har utvecklat oss både personligen och musikaliskt. Vi har även breddat oss och fått en ny målgrupp, säger de.

Pandemin har givetvis varit kännbar för deras verksamhet men de ser ändå det positiva i det som sker.

– Det är ofrivilligt men vi har fått enormt mycket tid för reflektion. Men energin finns kvar i kroppen. Det har fått oss att tänka kring hur saker kan göras på nya sätt. För att inte tappa den sammansvetsade känslan i bandet har vi valt att spela in en skiva. Då får vi anledning att träffas och jobba tillsammans. Hade det vanliga livet löpt på hade vi inte tagit tag i det, så det finns positiva delar. Det handlar om att gilla läget!

Susanne Sjögren (S), kultur- och fritidsnämndens ordförande, delade ut priset i samband med en middag under onsdagen. Hon berättar att det var många som nominerat Bill och Fia.

– Deras insats var väldigt uppskattad. Vi hade flera bra kandidater men nämnden var enig i beslutet. Bill och Fia lyckades vända något negativt till något positivt, säger Susanne som känner pristagarna personligen och vet hur de kämpat för att förverkliga drömmen att kunna leva på sin musik.

– Bill och Fia har verkligen anpassat sig deras idéer har gett ringar på vattnet och inspirerat andra!

Motivering

Sävsjö kommuns Kulturpris 2020 tilldelas Bill och Fia Strachal som med sitt musicerande och med sin underhållning spridigt mycket glädje via sociala medier under coronakrisen. Denna möjlighet har varit ett uppskattat inslag i en tid när få möjligheter ges för att besöka fysiska musikarrangemang. För att de i flera år underhållit Sävsjöborna och för att de kämpar oavbrutet med att ge Sävsjö mer kultur så tilldelas Bill och Fia Strachal Kulturpriset 2020.

Susanne Sjögren, ordförande i kultur- och fritidsnämnden