Digitala inköp i hemtjänsten
Digitala inköp i hemtjänsten finns i i Sävsjö från 1 april 2024. Det innebär att brukare och hemtjänstpersonal tillsammans beställer mat- och dagligvaror via internet. Varorna körs hem till dörren. Upphandlad butik är Coop.
Så här fungerar det
- Hemtjänstpersonalen kommer hem till dig och har med sig en surfplatta. Personalen loggar in på Coops kundportal med ditt unika kundnummer och tillsammans gör ni en inköpslista som skickas till butiken.
- Butikspersonalen packar dina varor.
- Personal från kommunens socialförvaltning hämtar upp varorna i butiken och kör dem hem till dig. Vid behov får du hjälp att packa upp och ställa varorna på plats.
- Du får en faktura på de varor du handlat.
Fördelar med digitala inköp
- Tryggheten ökar, både för dig som har hemtjänst och för hemtjänstpersonalen i och med att inga kontanter eller kontokort behöver lämnas ut och hanteras när veckans matinköp ska göras.
- Att få hjälp med beställning av matvarorna kan också vara en trevlig och social stund. Du får insyn i vilka varor som finns och kan själv välja i utbudet. Du kan handla så mycket du vill.
- Vi samordnar transporterna, så det blir en miljömässig hållbarhet.
- Det blir också en bättre arbetsmiljö för hemtjänstpersonalen, som ibland står länge i kö och bär tunga kassar.
Frågor och svar om digitala inköp
Detta gäller alla brukare inom hemtjänsten med biståndsbeslut om inköp av mat- och dagligvaror.
Du betalar bara för de varor som du köper. Kommunen står för leverans och den service som utförs av Coop.
Varorna levereras en bestämd dag i veckan. Det vanligaste är att få leverans en gång per vecka.
Personalen från socialförvaltningen åker i bilar med kommunens logotyp på. De kan även visa legitimation. Så långt det är möjligt är det samma person som återkommer till dig varje leverans. Personalen som levererar varorna använder samma typ av digitala nyckel som hemtjänstpersonalen för att öppna dörren.
Det kommer en faktura från Coop med posten varje månad. Du ska aldrig lämna pengar eller kontokort till den som kör ut dina varor.
Kommunen har gjort en upphandling och tecknat avtal med Coop. Det är inte möjligt att handla i någon annan butik.
Hemtjänstens inköp via Coops portal är en tjänst som Sävsjö kommun har upphandlat. För att minska risken att tjänsten missbrukas så får inte inloggningsuppgifterna lämnas ut till utomstående. Det är bara hemtjänstpersonalen som tillsammans med dig får beställa via ditt konto på Coop.