Så rekryterar vi
Hos oss får du mer än bara ett jobb. Du blir en viktig del av en öppen och positiv kommun som vågar tänka nytt, satsa framåt och skapa förändring. Tillsammans bygger vi en levande och hållbar framtid för Sävsjö Kommun.
Fokus på kompetens
I Sävsjö kommun använder vi kompetensbaserad rekrytering. Det innebär att vi genom hela rekryteringsprocessen fokuserar på de kompetenser (kunskaper och förmågor) som krävs för tjänsten. För att vi ska vara säkra på att det blir en rättvis och kvalitativ bedömning av varje sökandes kompetenser följer även intervjuerna den kompetensbaserade metoden. På så sätt kan vi garantera att den mest kompetenta personen får jobbet – oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller andra faktorer som inte är relevanta för tjänsten.
Vi rekryterar så här
1. Sök jobbet - registrera din ansökan
Börja med att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg Visma Recruit genom att gå till webbsidan Lediga tjänster. Sök fram den tjänst som du vill söka. Fyll sedan i din ansökan så noggrant och utförligt som möjligt. När du har skickat in din ansökan får du ett bekräftelsemejl från oss som bekräftar att vi fått din ansökan.
2. Kom på intervju
När vi har gjort det första urvalet av alla sökande bjuder vi in några till intervju. Inbjudan kan komma via mejl eller telefon. Du som blir inbjuden till intervju är en av dem som bäst stämmer mot de kompetenser som krävs för tjänsten.
På intervjun träffar du rekryterande chef och ibland även en HR-konsult. På intervjun får du frågor där du får beskriva olika situationer och hur du hanterar dem. Alla sökande till tjänsten får samma frågor.
Ibland genomför vi personlighetstester, framför allt vid rekryteringar av chefer. När vi rekryterar chefer ingår det också oftast intervju tillsammans med fackliga representanter.
Vi vill att du ska känna att intervjun är lika mycket till för dig som för oss. Ställ gärna egna frågor om både tjänsten och om oss som arbetsgivare.
3. Lämna referenser
När du söker jobb på Sävsjö kommun vill vi att du lämnar referenser, det vill säga namn på några personer som kan berätta om dig i din yrkesroll och vad som kännetecknar dig. Minst en av dem bör vara din nuvarande eller tidigare chef. Du kan lämna kontaktuppgifter till dina referenser i samband med din ansökan eller vid intervjun. Vi kontaktar minst tre av de referenser som du har angett till oss. Det är viktigt att du har varit i kontakt med dina referenser så att de vet att de kan bli uppringda av oss.
4. Invänta besked
Slutligen bestämmer vi oss för vem vi vill erbjuda jobbet. Vi fattar beslut utifrån tjänstens krav och de sökandes intervjuer, eventuella arbetsprover, personlighetstester och referenser. Den person som vi tror kommer att passa bäst för tjänsten blir erbjuden jobbet.
Alla som sökt jobbet blir kontaktade och får veta hur rekryteringen har gått, oavsett om du får jobbet eller inte.