Lyssna på sidan Lyssna

Tillägg till detaljplan Ändring av Silverdalens ind.

Lugnet 1 och Lugnet 8, Sävsjö tätort, Sävsjö kommun

Syfte

Att upphäva tomtindelningen som reglerar fastighetsbestämmelserna för att möjliggöra en ny fastighetsindelning.

Huvuddrag

Planområdet består av fastigheterna Lugnet 1 och Lugnet 8 i centrala Sävsjö. Detaljplanen handläggs med ett begränsat standardförfarande. Under ett begränsat standardförfarande är samrådskretsen endast kommunen, Länsstyrelsen, Lantmäteriet och sakägare inom planområdet. Samrådstillfället är det enda kommunikationstillfället, och alla parter måste vara överens vid samrådets slut. Efter samrådet går planen direkt till antagning och laga kraft.

Begäran om planbesked inkom till Samhällsbyggnadsenheten den 22 april 2025. Detta efter en lantmäteriförrättning som avbröts på grund av att fastighetsbildningen stred mot gällande tomtindelning från 1941 som reglerar fastighetsindelningen. Tomtindelningen är sen införandet av plan- och bygglagen (2010:900) en detaljplanehandling som ska läsas tillsammans med planbeskrivningen och plankartan. För att upphäva en tomtindelning behöver man göra en ändring av detaljplanen som i detta fall innebär ett tillägg som ska läsas med den befintliga planbeskrivningen. Detaljplanens plankarta och planbeskrivning fortsätter i övrigt att gälla oförändrat.

Tidplan

Preliminär tidplan för antagande är det första kvartalet 2026.

Synpunkter

Under samråd finns det möjlighet att lämna synpunkter på planförslaget.

Nu finns det ett planförslag ute på samråd från den 4 november 2025 till och med den 25 november 2025. Synpunkter ska skickas in senast den 25 november 2025.

Synpunkter skickas till Samhällsbyggnadsenheten, Odengatan 55, 576 80 Sävsjö, alternativt via mejl till sambygg@savsjo.se senast den 25 november 2025. Det är av vikt att synpunkter inkommer med namn, adress eller fastighetsbeteckning för återkoppling i kommande skeenden.

Planprocessen

Ett planuppdrag påbörjas med ett politiskt beslut från kommunstyrelsen. Det kan ske genom att en privatperson eller näringsidkare ansöker om planbesked. Det kan vara utifrån Översiktsplanen som pekar ut områden för detaljplaneläggning.

Nu har planuppdraget fått en handläggare som börjar med upprätta ett utkast på planförslag och beställer utredningar/undersökning om det krävs.

3. Samråd

Nu har kommunstyrelsen beslutat och godkänt planförslaget som ställs ut på samråd och nu kan synpunkter lämnas för berörda sakägare och allmänheten.

Nu är samrådet avslutat. Planhandläggaren sammanställer och ge förslag på bemötande av inkomna synpunkter som sammanställs i en samrådsredogörelse. Kommunstyrelsen beslutar om hur kommunen ställer sig till synpunkterna och beslutar om ett reviderat planförslag, om synpunkterna medför förändringar av planförslaget.

Nu kommer nästa tillfälle för sakägare och allmänhet att lämna synpunkter på planförslaget som kommunstyrelsen ställer ut igen.

Nu är granskningen avslutad. Planhandläggaren sammanställer synpunkter och ge förslag på bemötande. Kommunstyrelsen beslutar om hur kommunen ställer sig till synpunkterna. Om större förändringar krävs behövs ett nytt granskningstillfälle. Godkänner kommunstyrelsen planförslaget och föreslår kommunfullmäktige att anta planen.

Kommunfullmäktige beslutar om att antingen anta eller inte anta nya planen.

När protokoll från kommunfullmäktige anslås på anslagstavlan meddela kommunen att detaljplanen är antagen. Nu har sakägare som lämna synpunkter möjlighet till att överklaga planen inom 3 veckor.

Om det inkommit något överklagande från sakägare som haft klagorätt eller om Länsstyrelsen inte tänker överpröva beslutet utifrån sitt tillsynsarbete. Nu börjar planen gälla och nästa steg kan påbörjas.