Underrättelse om granskning: Detaljplan för förskola vid Myrmaden

VRIGSTAD 3:1 och VRIGSTAD 3:107, Vrigstad tätort, Sävsjö kommun

Detaljplanen avser att möjliggöra en ny förskola och en avskild gång- och cykelväg utmed Slättsjövägen, nordvästra Vrigstad. Utrymmet invid korsningen Slättsjövägen-Granbacksvägen har reserverats för det planerade skolområdet. Den nya gång- och cykelvägen ska ansluta tätortens skolor till bostadsområdet Lundby och norra Vrigstad. Detaljplanen handläggs med utökat förfarande i enlighet med plan- och bygglagen (2010:900).

Planförslaget ställs ut för granskning till och med den 3 september 2024. Planhandlingarna finns att läsa på kommunens hemsida www.savsjo.se/detaljplaner Länk till annan webbplats. och i Tillväxthuset (Odengatan 55, Sävsjö). Handlingarna kommer också att tillgängliggöras på biblioteket i Vrigstad (Jönköpingsvägen 10, Vrigstad) från och med den 16 augusti.

Synpunkter skickas till Samhällsbyggnadsenheten, Odengatan 55, 576 80 Sävsjö, alternativt via mejl till sambygg@savsjo.se senast den 3 september 2024.

Detaljplan för förskola vid Myrmaden, del av VRIGSTAD 3:1 och VRIGSTAD 3:107, Vrigstad tätort, Sävsjö kommun

Huvuddrag

Planområdet är beläget vid korsningen Slättsjövägen-Granbacksvägen i nordvästra Vrigstad, och omfattar en delsträcka av Slättsjövägen. Fastigheterna VRIGSTAD 3:1 och VRIGSTAD 3:107 beträffas av planförslaget. Totalt omfattas cirka 2,6 hektar, varav det mesta består av tätortsnära natur i form av strövskog.

Det finns ett växande behov av fler förskoleplatser i Vrigstad. Markanvändningen föreslås Översiktsplan 2024. Förslag till en gång- och cykelväg utmed Slättsjövägen, lyfts i kommunens Gång- och cykelplan 2019. Åtgärden har också efterfrågats i ett medborgarförslag.

Detaljplanen har varit på samråd under perioden 2023-07-26 till och med 2023-08-30. Under plansamråd efterlystes fler undersökningar gällande skyfall, översvämning och hantering av dagvatten. Alla synpunkter från samrådet går att läsa i samrådsredogörelsen till detaljplanen. Utredningarna har numera genomförts och resultaten har arbetats in i granskningshandlingarna, för att visa att planområdet lämpar sig för avsedd bebyggelse. Planens genomförande väntas inte medföra någon betydande miljöpåverkan.

Syfte

Detaljplanen avser att pröva markens lämplighet för nybyggnation av ett skolområde. Planen ska även möjliggöra för en ny cykelväg utmed en delsträcka av Slättsjövägen.

Synpunkter

Synpunkter skickas till Samhällsbyggnadsenheten, Odengatan 55, 576 80 Sävsjö, alternativ via mejl till sambygg@savsjo.se senast den 3 september 2024. Tänk på att inkludera namn, adress och fastighet, för återkoppling inför planprocessens nästa steg.

Planhandlingar

Plankarta Pdf, 356.9 kB, öppnas i nytt fönster.
Planbeskrivning Pdf, 6.3 MB, öppnas i nytt fönster.
Samrådsredogörelse Pdf, 683.4 kB, öppnas i nytt fönster.

Planeringsunderlag

NTF Jönköpings län trafikmätning, Slättsjövägen 2019 Pdf, 11.2 MB, öppnas i nytt fönster.
Lokaliseringsutredning av ny förskola i Vrigstad Pdf, 1 MB, öppnas i nytt fönster.

Geoteknisk undersökning för ny förskola PM Geoteknik 230823 Pdf, 7 MB, öppnas i nytt fönster.
Geoteknisk undersökning för ny förskola Markteknisk undersökningsrapport (MUR/Geo) 230823 Pdf, 9.7 MB, öppnas i nytt fönster.

Skyfallskartering för Vrigstad 240118 Pdf, 3.6 MB, öppnas i nytt fönster.

PM Översvämningskartering Vrigstadsån 240508 Pdf, 2.5 MB, öppnas i nytt fönster.
Bilaga 08 Vattendjup, Detaljplan Myrmaden HQ100 med klimatfaktor Pdf, 5 MB, öppnas i nytt fönster.
Bilaga 09 Vattendjup, Detaljplan Myrmaden HQ200 med klimatfaktor Pdf, 5 MB, öppnas i nytt fönster.

Dagvattenutredning Detaljplan Myrmaden, Vrigstad 3:1 Pdf, 2.6 MB, öppnas i nytt fönster.
Barnkonsekvensanalys Detaljplan för förskola vid Myrmaden Pdf, 3.8 MB, öppnas i nytt fönster.

Checklista Undersökning av betydande miljöpåverkan (BMP) reviderad Pdf, 655.7 kB, öppnas i nytt fönster.

Vidare process

Detaljplanen handläggs med utökat förfarande i enlighet med plan- och bygglagen (2010:900). Granskningstiden måste pågå i minst tre veckor, för att säkerställa att alla får en möjlighet att läsa planförslaget och ta ställning. Den som inte yttrar sig under granskningsskedet, förlorar rätten till att överklaga senare beslut om antagande.

Inkomna synpunkter kommer att hanteras i ett granskningsutlåtande, med återkoppling till alla som yttrat sig. Detaljplanen antas av kommunfullmäktige, om inget annat framkommer. Beslut om antagande kommer att meddelas på kommunens anslagstavla. De som inte har fått sina synpunkter tillgodosedda, ges rätt att överklaga. Mer information om planprocessen finns på Boverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Upplysningar lämnas av Malin Markkanen, ansvarig planhandläggare.

Du kan kontakta planhandläggaren genom att ringa 0382-154 18